Behagelig og annerledes på engelske kanaler

Etter en årrekke i saltvann med hyppige vind-, bølge- og strømforhold i vår disfavør, og adskillige ventedøgn i forskjellige havner, dertil fem båtferier på rad med regn og kraftig vind, hadde vi lyst på en liten forandring. Heldigvis var vi ikke alene om en slik tanke. Det hadde vært samtaleemne ved en rekke båtturer, ikke minst når vi lå og ventet på bedre vær. Det ble en kanaltur i 2013 på ekte «narrowboat» i England sammen med et vennepar som vi har «båtet» sammen med i 25 år. Det gav mersmak!

f6 copy
Gjennomgang av neste dags etappe i den koselige salongen om bord.

Vi var således fire kamerater som på vårparten 2014 bestemte oss for å ta en ukes tilsvarende kanaltur i England. Det skulle også være på en ekte kanalbåt av det smale slaget. To av oss hadde ikke vært på slik tur tidligere, og vi to andre hadde fjorårets tur friskt i minne. Det var med en viss spenning og forventning «novisene» sa ja til å bli med. Det ble så vellykket at vi fikk lyst til å dele erfaringene og opplevelsene med flere. Vi var sent ute med bestillingen, men fikk en «slot» i begynnelsen av september. Et godt råd til de som har lyst på tilsvarende tur er å starte planleggingen året før, og bestille båt på høsten. Da vi leverte båten tilbake 13. september hadde allerede bestillingene for 2015 begynt å strømme inn til firmaet vi leide hos.

Starten

Det startet med nettsøk etter kanalferie og «narrowboats». Vi fant masse informasjon på sidene til «Canal and River Trust» (C&RT), som er det overordnede organ for kanalene i England og Wales. Det het tidligere «British Waterways», og var et statlig organ. Nå er det en stiftelse som står for drift og vedlikehold av kanalene. I tillegg driver de blant annet informasjon om kanaler og elver, turforslag og hva som er verd å se langs kanalene. Det finnes i England og Wales godt over 3 000 kilometer med farbare kanaler og elver! Legger man til Skottland nærmer det seg 6 000 kilometer! Med tanke på at det på kanalene stort sett går i rask gangfart tar det ganske lang tid å få med seg alt sammen. C&RT er aktiv på de sosiale medier. Masse informasjon finnes her på canalrivertrust.org.uk/canals-and-rivers

f7 copy
«Aqua Life« under en av de mange broene. Her er det god klaring.

For de som er spesielt interesserte i informasjon og nyheter om livet på kanalene er det er tidsskrift som heter «Waterways World». Vi var så heldige at septembernummeret hadde en artikkel om Staffordshire & Worcestershire Canal. Den ga nyttig informasjon om kanalen og ting verd å se på.

I England er det flere kanaler å velge mellom, og vi bestemte oss for å ta «Black Country Ring», blant annet fordi den går gjennom Birmingham, hvor ingen av oss hadde vært før.

Annonse
20_06_Fuelservice_Bannere_BVNettFuel-service_710x21820_06_Fuelservice_Bannere_BVNettFuel-service_320x250

Mange kanaler

I England er det flere kanaler å velge mellom, og vi bestemte oss for å ta «Black Country Ring», blant annet fordi den går gjennom Birmingham, hvor ingen av oss hadde vært før. En stor del av turen går på Trent and Mersey Canal, som altså får vannet fra elvene Trent og Mersey. Kjente byer langs Trent er Stoke og Burton. I Burton finnes det nasjonale bryggerimuseum, som har et eget lite mikrobryggeri. Der kan man også se et par Shire-hester, som er verdens største hesterase. De er enorme! Den mest kjente byen ved Mersey er nok Liverpool, en flott by også for de som tenker på annet enn fotball. Om man ikke har lyst til å reise frem og tilbake samme vei er det mange rundturer å velge mellom. Etter at turen er valgt kan man undersøke hvem som leier ut båter i rimelig nærhet av ruten. Masse informasjon er tilgjengelig på nettet. Dersom det er av interesse å spise ute av og til finnes det en rekke puber langs kanalene. Vår erfaring er at de serverer meget god mat til hyggelige priser. En usedvanlig komplett oversikt finnes for eksempel på canalandriversidepubs.co.uk.

Black Country Ring, også kalt Staffordshire Ring, er på nesten sytten mil og har 98 sluser! Ikke bli skremt.

Før vi overtok båten ble det gjort en grundig gjennomgang av innretninger om bord, hvordan daglig ettersyn av motor skulle foretas og hvordan vi kunne komme til propellakslingen i tilfelle det skulle bli nødvendig å fjerne ting som hindret fremdriften.

Valg av båt

Da ruten var valgt måtte vi finne et firma som leier ut kanalbåter. Mange firmaer driver slik virksomhet. Vi kom frem til et lite firma i Willington nær Derby, «Aqua Narrowboats». Deres båter er inntil tre år gamle, og samtlige har fem stjerner i rangeringen som gjøres av Visit Britain. Dette er den høyeste «karakter» man kan oppnå. Alle firmaer som har denne rangeringen har også en forpliktelse som gjør at kundene kan føle seg trygge. «Aqua Life» er 57 fot lang, eller vel 17 meter, og har en bredde på 2,06 meter.

Før vi overtok båten ble det gjort en grundig gjennomgang av innretninger om bord, hvordan daglig ettersyn av motor skulle foretas og hvordan vi kunne komme til propellakslingen i tilfelle det skulle bli nødvendig å fjerne ting som hindret fremdriften. Dette var meget enkelt å gjøre, og vi fikk bruk for det to ganger under turen. I tillegg fulgte firmaets representant med et lite stykke for å forsikre seg om at vi kunne håndtere båten.

Koselig interiør

Båten ble bygget i 2013 og bar preg av å være helt ny. Den har vannbåren sentralvarme, fire gassbluss, stekeovn og grill drevet med gass samt mikrobølgeovn drevet med 230 VAC fra en inverter. Det lekre badet inneholder vask, vakuumtoalett og dusjkabinett. All belysning er LED. Når vi trengte varmtvann til dusjen da vi lå fortøyd tok det cirka fem minutter med dieselvarmeren. Meget effektivt!

Hva koster det?

Vår båt kom på 12 000,- kroner for en uke. Det dekker forsikring, diesel og gass. Det eneste som kommer i tillegg er evt tømming av septiktanken. Det koster 15 GBP. Kanalkartene viser hvor det er stasjoner for dette.

Bredden på slusene i de kanalene vi befant oss på var mellom 212 og 220 centimeter. Med en bredde på «vår» båt vil den oppmerksomme leser se at vi hadde rikelig med plass i slusene, på det trangeste hele tre centimeter klaring på hver side!

Slusingen gjøres selv

Noe av opplevelsen med en slik tur er slusingen. Kun på ett sted, Fradley Junction, var det slusebetjening. Dette er frivillige som synes det er hyggelig å bidra når det er travelt, og det er det fra mars til oktober ifølge en av slusevaktene vi snakket med.

Bredden på slusene i de kanalene vi befant oss på var mellom 212 og 220 centimeter. Med en bredde på «vår» båt vil den oppmerksomme leser se at vi hadde rikelig med plass i slusene, på det trangeste hele tre centimeter klaring på hver side! Noen av bildene viser hvor intimt det kan bli mellom båt og sluse.

Noen av slusene hadde lås med tanke på «water conservation». Dette låste innretningen for åpning og lukking av vanntilførselen til slusene. Nøkkel til disse fulgte med båten.

Kartbøker

Det er veldig greit å forberede seg til turen. Kjøper man de aktuelle kartbøkene på forhånd er det masse nyttige opplysninger i tillegg til selve kartene. Det lå kartbok om bord. Vi fant imidlertid noen kartbøker fra Pearson & Son som var greie å bruke og med all nødvendig informasjon om puber, butikker, vannposter, avfallsdeponier, septiktømming og liknende.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2015. Tekst: Korn Heide-Aas, foto: Tom Bro Arnesen, Arne Svendsrud, Per Tollefsen og Korn Heide-Aas

Endret: 21.05.2020