De første ukene på Main

Inger Johanne Stensen forteller: – Når dette leses så har vi gått ut av Main-Donau kanal, kommet over vannskille på 406 m.o.h. og inn på Donau. Vi skal en tur hjem i begynnelsen av august, da er vi i nærheten av Budapest. Vi har seilt fra Frankfurt til Erlenbach Wassersport Club. Kom hit på fredag. En god havn hvor båten ligger trygt og stille. Planen vår var å gå videre på søndag, men en tur til tannlegen for reparasjon av en tann og en defekt lader til et av servicebatteriene gjorde at vi ikke kom oss avgårde før på tirsdag.

Demontering for å komme til med vaskekluten_red
Vedlikehold under veis: Siden vi har hatt ekstra landligge her, har båten blitt oljet på utsatte steder (Clipper I og II) og vasket innvending. En trebåt fra 1978 har mange kriker og kroker hvor støv og skitt samler seg.

Vi har gått ti sluser opp og ligger på 100 m.o.h. Slusene er på fra 2,5 til 7 meter høye. Vi har hatt flaks og kommet inn i slusene uten mye venting.

Sprek dekksgutt som må hoppe i land å fortøyejpeg_red
Sprek dekksfrue: Sten styrer inn i slusen, jeg fortøyer.

Det er greit å overnatte ved slusene. Vi kaller opp slusevakten på VHF og får tillatelse til overnatting. VHF-kanal er skiltet langs alle kanaler og elver. Kanalen skifter fra sluse til sluse.

Underveis må båten vaskes og stelles. Demontering og vask i kroker og kriker er greit når været ikke er på topp. Vi har under veis også lånt sykler og tatt runder i området på begge sider av elven der vi har ligget. Alt er godt tilrettelagt for sykkelturister.

Annonse
580×400[1]320×250[1]
Sluser og lektere er som hånd i hanske. Passer akkurat. 11,40 er bredden på lekterene_red
Små marginer: Lektere og cruisebåter kan ikke være over 11,40 meter brede. Da går de akkurat inn i slusen med ca. 10 cm. klaring.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2016, og er skrevet av Astor

Endret: 21.05.2020