Med kurs mot Frankfurt
Inger Johanne Stensen forteller:
Verona med mannskap Sten og Inger Johanne Stensen startet seilasen videre opp Rhinen 21. april. Köln ligger på 37 m.o.h. Motstrøm på Rhinen var mellom syv og åtte km. (7 km – 3,78 knop). Stor nyttetrafikk både mot og med gjorde at vi må være ekstra observant og konsentrert.


Vannstand på Rhinen var tre meter over normal da vi forlot Köln. Vi hadde ikke problemer med havner, slik vi hadde i høst hvor Rhinen var to meter under normalen. Seilasen opp til Koblenz via Bonn, gikk uten problemer. I Koblenz gikk vi inn på Mosel. Mosel er regulert med sluser, så motstrømmen var minimal. Mosel er fantastisk. Flott natur. Veldig annerledes. Flotte vingårder og gamle borger rundt hver sving.

Vi seilte opp til Cochem, hvor vi lå i tre dager. Havnen har ingen fasiliteter. Cochem er en turistmagnet. Traff mange norske turister der. I Cochem hadde vi kuldegrader og snøbyger. Ovnen i båten var uvurderlig. Retur til Koblenz og inn på Rhinen igjen. Neste stopp var havnen i St Goar og Lorelei. Vi var spente på strømmen ved Lorelei. Hadde hørt mange historier om den strekningen. Lorelei er smaleste del på Rhinen. Det er STERK strøm der, cirka 10 km/t. Svingen er, ved spesielle forhold, lysregulert for nyttefartøy, ikke for sportsbåter. Vakttårnet har kontakt med via VHF. Politibåten (Wasserpolitzei) hadde oppsyn hele tiden.

Strømmen er sterk videre på Rhinen, særlig ved Bingen. Neste stopp (og siste) var Rydesheim. En av Rhinens store turist destinasjoner. Her lå cruisebåtene utenpå hverandre. Havnen i Rydesheim er god og skjermet. Vi ble i fire dager. Lånte sykler i havnen og syklet på flotte og tilrettelagte veier. 6. mai forlot vi Rhinen og seilte inn på Main ved Mainz (81,5 m.o.h.). Main er en elv regulert med 34 sluser som hever 149,3 m.o.h. opp til Bamberg. Main-Bamberg er 393 km. Havnen i Frankfurt (Kaiserlai i utkanten av sentrum) er en liten havn god havn med alle fasiliteter.

Her fikk vi selskap av den norske båten «Knerten» (Norline 36 cabincruiser) fra Farsund som var på vei til Würtsburg am Main. Koselig mannskap. Knerten gikk videre dagen etter. Kort tid etter avgang, gikk de på grunn, traff en stein og ødela propell og flyndrejern. Vi fikk melding om assistanse, noe vi selvsagt gjorde. Båten ble slept til nærmeste havn hvor den ble heist opp. Heldigvis ingen skrog skade. Ny propell ble bestilt, det var åtte ukers leveringstid. Mannskapet reiste hjem. Vår båt ligger i Frankfurt mens vi er hjemme i fire uker. Ny start på Main er 15. juni.