På øyhopping & langtur med gummibåt

Ole Saastad har solgt båten og lengtet til øyriket utenfor Grebbestad og Fjällbacka. Løsningen ble tidenes rimelige og morsomme tur med sønnen Birk (12) – og gummijolla på 2,8 meter.

-Jeg hadde lyst på øyhopping og late dager på øyene utenfor Grebbestad og Fjällbacka. Det er lite som slår dette området, og det er flere år siden jeg hadde vært der, forteller Saastad etter årets sommerferie og eventyr. Ole er egentlig seiler, vokst opp med en Gazelle seiljolle. I 1991 kjøpte han en Hurley 22 som ble seilt langs svenske- og danskekysten, og etter han fikk barn ble den oppgradert til en Belle 31, norskprodusert og konstruert av Sigurd Herbern. – I 2014 var den klar for oppgradering, mens jeg personlig ville ha en havgående båt, forteller han.

1
Snart klare til start ved utsettrampa til FB1860 i Bestumkilen, Oslo.

– Jeg har seilt to etapper av Clipper round the world challenge i 2011, Geraldtown Australia og ARC i 2015. Det er rett og slett blitt mer og mer ønske om havseilas med tiden, forteller han.

Men akkurat denne sommeren skulle det bli helt andre boller på den per dags dato «båtløse» familien. – Siden resten av oss måtte jobbe eller var på språkskole i England, ble det meg og sønnen Birk som dro på tur. Ideen kom en gang i løpet av vinteren, men planen om å starte fra Oslo kom mye senere, da vi egentlig skulle ha avreise fra Strømstad. Dermed var det klart for avreise fra Bestumkilen med gummibåten kjøpt hos SeaSea Båtutstyr og med 8 hk. på hekken. Den har en hard bunn av kryssfiner, men med oppblåsbar v-bunn.

11
Fornøyd skipper kan bunkre bensin i Herfølrenna før turen over Sekken til Sverige.

Rimelig og enkelt

– Turen gikk veldig bra. Vi fikk ikke båten opp i plan med alt turutstyret og tretti liter bensin + to-taktsolje. Det var ikke så bra og ga en del sprut over baugen. Vi hadde imidlertidig en presenning over bagasjen foran tofta så den holdt seg rimelig tørr. Vi bruke vanntette bager til alt, men soveposene og klærne hadde egne. Vi ble veldig utsatte for motvind og motsjø, og særlig over Lysakerfjorden ble vi veldig våte. Såpass mye vann ombord at vi stadig måtte øse, forteller han engasjert.

– Strøm er også en utfordring. Vi ladet med solceller når vi lå i telt, men mens vi kjørte spruta det ofte for mye til å kunne lade. Vanntette mobiler er lurt, det samme er et stort batteri/nødlader. Denne kan lades via solceller mens man er ute på tur om dagen. Siden dekningen er dårlig så langt ute kan man spare mye strøm på sette telefonen i flymodus. Kartapper virker på cached’e kart uten nett.

P7190035
00-Rute
110 nautiske mil: Ole og Birk fulgte de indre leier så langt de kunne. Høydepunktet i så henseende skal ha vært Strømstad-Havstensund helt innaskjærs (over Älgö Lera, 20 cm vann). Totalt kjørte de 110 nautiske mil.

Pakker for tur

– Det er nok mye å lære av kajakkpladlere her. Vi hadde med vanntette bager, solceller, telt, kokeutstyr og kart på telefonen, med både Navdia og Eniro. Begge er kostnadsfrie. Vi hadde også med papirkart for Bohuslän, et gammelt sett i plastmapper fra 1993 som det ikke var så nøye med. Drikkevann på kanne må med, det er akkurat som bensin, man må innom gjestehavner for å fylle vann.

24
Dette skiltet har jeg sett i flere tiår, men aldri gått i land på holmen. Runding av denne holmen var også det sydligste punktet på turen.
Annonse

– For en slik tur er det viktig å planlegge hvor man kan fylle bensin. Det er et stykke mellom hver marina som selger bensin. Vi hadde en 25 liters tank pluss en liten femliters-kanne. Dessuten hadde vi med to-taktsolje som ikke alltid er like tilgjengelig. Det er slutt på tiden da bensinpumpene tilbød oljeblandet bensin og man kunne velge 1 %, 1,5 % etc. Havneavgifter er null, og nesten overalt er det plass til gummijoller helt innerst i havna. Vi bodde i telt på øyer og trakk båten opp på stranda, så havneavgifter blir null, og siden vi heller ikke bodde på campingplasser blir det heller ingen utgifter der. Det er ikke lov å campe i naturreservat i Sverige, men reglene varierer, så det er best å gå inn på websidene til myndighetene i Bohuslän. Unngår man slike øyer er det fritt fram i to døgn i følge allemannsretten i Sverige, sier Saastad.

Hele historien viser hvor enkelt det er å komme seg på sjøen – og til en lav sum. – Jeg pleier å fortelle til folk som sier det er dyrt med båt at det starter på null. Det er alltid båter å få gratis, men det krever mange arbeidstimer. En slik gummibåt koster bare noen få tusen, men skal man bruke den mye lønner det seg å legge i litt mer for å få noe som er mer mekanisk solid.

4
Framme på Sletter, litt våte på overfarten, men godt fornøyde med teltplassen på Sletter.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2016, og er skrevet av Vetle Børresen. Foto: Ole Saastad

Endret: 21.05.2020
Tagger: BåtferieJolle