Uforglemmelig båttur til Island

Like før midnatt, tre uker før sommersolverv, brøt Venture II en ensom fure over et forsiktig bølgende Atlanterhav. Himmelen badet i delikat rosa og ble reflektert i den speilblanke overflaten. Men det skulle ikke vare lenge, for i løpet av få timer var disse fredelige omgivelsene forvandlet til en voldsom malstrøm, mer i tråd med Nord-Atlanterens robuste omdømme.

Vi var fire som hadde gått om bord på min Fleming 65 i Southampton i Sør-England på vei mot en omseiling rundt Island. I løpet av de siste seks ukene hadde vi krysset Irskesjøen og brukt en måned på å besøke Hebridene og andre øyer utenfor den kuperte kysten av Vest-Skottland.

14. P1060394 V2 leaving fjord

Jeg hadde trukket meg tilbake fra den daglige driften av Fleming Yachts og gitt oppgaven videre til en kompetent yngre generasjon. Dette gjorde at jeg fikk tid og mulighet til å følge en langvarig drøm. Jeg ønsket ikke bare å oppleve båtlivet for meg selv, men også å bruke erfaringene vi fikk, til å forbedre båtene våre ytterligere, i samsvar med målet vårt om å bygge de ultimate yachter.

Annonse
20_06_Fuelservice_Bannere_BVNettFuel-service_710x21820_06_Fuelservice_Bannere_BVNettFuel-service_320x250
9. P1050615 V2 with trawler

Krappe bølger

Vi var på 63dje breddegrad nord, omtrent halvveis mellom de isolerte Færøyene og den farlige sørkysten av Island. De uberegnelige vindene kom brått og ubedt i skumringen før de raskt forvandlet seg til en kuling med styrke 9 på Beauforts vindskala og vindkast på 20,5 m/s. Vinden ga krappe bølger som marsjerte i samlet tropp mot oss, og gjorde at båten ikke hadde mulighet til å reise seg i møte med dem.

På disse breddegradene og denne tiden av året er nettene korte. Ved daggry så vi Islands barske kystlinje. Ruvende fjell dominerte horisonten ved styrbord. Blant dem, gjemt bak et slør av damp og vulkansk støv, lå den beryktede vulkanen Eyjafjallajökull, som noen måneder tidligere hadde lammet flytrafikken. Med de kaotiske bølgene rett på oss fungerte stabilisatorene dårlig, og bevegelsene var såpass voldsomme at man selv i båtstolene måtte klamre seg fast til armlenene for å unngå å bli kastet i luften. Vi hadde redusert hastigheten til åtte knop, og plotteren viste at vi hadde igjen tolv lange timer.

17. P1060661 dawn + bird

Ned i bølgedalen

Etter hvert som bølgene ble større, plasserte den siste av en intens serie med bølger skroget på kanten av et dypt hull som vi stupte ned i for så å treffe bunnen av bølgedalen med et skrekkelig brak. Det virket usannsynlig at en båt på 60 tonn kunne fortsette å motstå de enorme kreftene i disse støtene, og vi reduserte hastigheten ytterligere – og forlenget motvillig gjenværende tid til 15 timer. Det er i tilfeller som dette at du håper personen som designet og bygde båten, visste hva han eller hun gjorde! Jeg var fullt klar over at jeg var den ansvarlige nå, og jeg tenkte tilbake på alle beslutningene som førte til at denne båten befant seg akkurat her, akkurat nå, med meg om bord. I likhet med de andre båtene våre ble Venture bygget for å overholde internasjonale standarder, inkludert CE-kategori A, europeiske hav. Men forskrifter er én ting – virkeligheten er noe annet.

Til slutt kom vi lettet og helskinnet frem til øya Heimaey i Vestmannaeyjar. De eneste uhellene vi hadde hatt på veien, var en knust ølflaske og en ødelagt glødetråd i en av de få lampene om bord som ikke hadde LED-pære. Det var en lettelse for oss å være tilbake på tørr, eller snarere fuktig grunn – med en forsterket tillit til fartøyet som hadde brakt oss trygt frem.

5. P1040892 Rough water and Islands south of Vestmannaeyjar

Til nye Surtsey

Noen år tidligere, etter at en uventet vulkansprekk truet med å begrave byen og ødelegge havnen, hadde hele Heimaeys befolkning på 5000 blitt evakuert av fiskebåter midt på natten. Beboerne returnerte for å kjempe imot, og motbeviste skeptikerne da de klarte å stoppe lavastrømmen ved å pumpe ufattelige mengder sjøvann på den varme lavaen i seks måneder. Etter å ha tilbrakt et par dager på dette interessante stedet, satte vi på ny kursen ut på et barskt hav for å ta en titt på den relativt nye øya Surtsey, som ble dannet for kun 47 år siden.

Vi tilbrakte noen dager i Reykjavik før vi satte kursen opp vestkysten til de spektakulære fjordene på nordvestspissen, kun 150 mil fra Grønland. Vi møtte røffere vær da vi rundet de ytterste oddene, men vi var blitt erfarne sjøfolk nå, og den kraftige sjøen varte ikke lenger enn noen få timer. Vi seilte tett inntil nordkysten, kun få nautiske mil sør for polarsirkelen, der solnedgang gled over i soloppgang mens den gylne kulen gled langs horisonten i nord.

Annonse
580×400320×250
3. P1040580 Venture dominates Heimaey harbour

Jeg hadde sett for meg den nordlige delen av Island som et øde og tynt befolket lavalandskap. Men tvert imot anses området som Islands riviera, da det ligger nord for mange av værsystemene som påvirker de sørlige delene av Island. Her er det bedre vær og frodig jordbruksland, og man ser ofte flokker med de unike islandshestene. For å holde rasen ren har ikke en eneste hest blitt importert på 900 år, og når en hest først har forlatt øya, får den ikke lov til å komme tilbake.

27. P1070220 Husavik

Etter hvert som bølgene ble større, passerte den siste av en intens serie med bølger skroget på kanten av et dypt hull som vi stupte ned i for så å treffe bunnen av bølgedalen med et skrekkelig brak.

På polarsirkelen

I den koselige byen Akureyri utstyrte havnefogden oss med en skreddersydd landstrømskontakt. Vi møtte på en pensjonert BT Global Challenger-seilbåt, Polar Bear, med en gruppe britiske klatrere på vei til øya Jan Mayen 300 nautiske mil nord for Island for å bestige den aktive vulkanen der. Herfra planla de å fortsette til Scorsebysundet på Grønland for å prøve seg på noen spydformede granittfjell som ingen før hadde besteget. Vi møtte også på den tyske legen vi møtte første gang i Irland og deretter i Stornoway på Hebridene. Han hadde seilt båten sin fra Hamburg for å delta i et race rundt den lille øya Grimsey, 25 nautiske mil nord for der vi var nå. Da han hadde kommet frem til Akureyri, hadde racet blitt avlyst grunnet for få påmeldinger. Men det var visst ikke så farlig for ham siden han hadde brukt racet mest som en unnskyldning for bare å komme hit. Disse eventyrsøkende typene fikk vår egen tur til å virke heller tam.

26. P1070041 Puffins
Nærbilde av lundefugl på øya Grimsey.

Så dro vi til Grimsey, som ligger rett på polarsirkelen. Hele den mannlige delen av befolkningen på åttiseks personer kom ned for å se båten – og en av dem tilbød seg å kjøre oss rundt øya. Han tok oss med halvveis ned en stupbratt klippe for å vise oss det han kalte et «hemmelig sted», der flokker med sjøfugl dekket klippene og svevde rundt hodene våre mens bølgene slo mot klippene under oss. Grimsey er hjem for over seksti fuglearter i løpet av sommermånedene, inkludert rødnebbterner som stupte mot hodene våre, og flotte og fargerike lundefugler som hekker i små huler langs klippene.

20. P1060915 Gold waterfall Brian
Goðafossen.

Herfra vendte vi baugen sørover og satte kursen tilbake til hjemhavnen i Southampton hvor Venture II skulle delta på International Boat Show. Én uke etter hjemkomsten stod hun på plassen sin langs rekker av glattpolerte båter som hadde kommet rett ut fra båtbyggeriene. Bortsett fra å vaske av saltet og polere glassfiberen var det ikke nødvendig å gjøre noe mer med Venture – og de besøkende syntes det var utrolig at vi for bare syv dager siden hadde kommet tilbake fra en seilas på 4677 nautiske mil.

6. P1040979 Venture entering Reykjavik harbour

Siden jeg allerede hadde tatt den originale Venture med fra Alaska til Nova Scotia via en avstikker til Galápagos, visste jeg at vi hadde en båt som kunne klare seg på skikkelige turer. Men selvtilliten min var blitt ytterligere styrket av erfaringen i Nord-Atlanteren. Vi brukte den originale båten for å teste ut nytt utstyr og ideer – og byttet ut viktige deler som motorer og styre- og akselsystemer samt så mange småjusteringer at vi ikke kan nevne alle. I likhet med alle de andre båtene under produksjon hadde Venture II nytt godt av alle disse forbedringene, og vi gjorde enda flere som en følge av den siste turen vår.

Prosessen tar aldri slutt siden vi hele tiden innlemmer nye forslag og ny teknologi og fortsetter å ta med oss båtene til fjerntliggende destinasjoner. Det jeg liker aller best, er å besøke steder som er vanskelig å nå på andre måter enn om bord en skikkelig yacht. Ingenting kan måle seg med erfaring.

1. P1040507 Approaching the rugged coast of Iceland

Om Tony Fleming

Tony Fleming grunnla Fleming Yachts i 1985 og var med å starte Grand Banks. Nå er han pensjonist og delaktiv i produktutviklingen av
Fleming-båtene – og seiler med sin Fleming 65 på spennende turer og «ekspedisjoner», og vil dele noen av sine øyeblikk og erfaringer i Båtens Verden. Serien er skrevet av
Tony og oversatt av Samtext Norway.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2020, og er skrevet av Tony Fleming

Endret: 22.05.2020