På vei mot Svartehavet:

«Verona» fortsetter kanalfarten

Vår eldre garde av lesere gjenkjenner sikkert navnet Sten Stensen, og spenningen rundt han, man fulgte runde for runde foran fjernsynsskjermen eller radioapparatet. Vår olympia- og verdensmester på skøyter er nå ute på sitt lengste langdistanseløp hittil med motorskøyta «Verona». Denne våren har de reist ned til Køln hvor «Verona» har ligget i vinterhavn og er nå godt på vei ned til Svartehavet.

kan brukes om ønskelig pga god kvalitet
Inger Johanne og Sten Stensen er nå på vei med sin Verona, en 35 fots motorskøyte til Svartehavet. Båtens Verden får rapporter underveis etter som internettforbindelsen fungerer. Til nå har de møtt på få utfordringer for den drevne båtfamilien fra Lier.

De skriver i sitt første reisebrev i år;

– Verona har hatt vinterhavn i Reinhavhafen i Køln. Havnen er godt beskyttet, men det kan komme sterke kastevinder fra øst-nordøst på vinteren. Det fikk båten kjenne på. Heldigvis var det gode naboer som lukket dør og luker. Ingen skader skjedd. Det så verre ut enn det var. Betjeningen på havnen er serviceinnstilt og hyggelige. Det er stor aktivitet av servicefolk på flere av båtene rundt oss. Flere eiere bor i båtene sine, spesielt i helgene. Mange kommer innom oss og slår av en prat. Ei dame fra en nabobåt kom bort til oss og sa: – very nice vikinship! Ikke mange norske båter her.

AIS-antenne monteres_red
AIS monteres ombord: Familien Stensen har fått montert en AIS-transponder fra Raymarine ombord. Nå kan familie, venner og ikke minst våre lesere følge Verona på sin ferd mot Svartehavet. De forteller at SIS-stasjonene nedover ikke ligger så tett som her hjemme og at de faller ut på MarineTraffic nå og da.

Da vi kom høsten 2015, var Rhinen to meter under normal vannstand. Nå er den tre meter over normal vannstand. Lettere for oss å finne gode havner. Det betyr at motstrømmen er sterkere, opp mot 4 – 5 knop. Dagene før avreise er benyttet til å montere ny Raymarine GPS/plotter og AIS-transponder sponset av Seatronic og Båtens Verden. Det fungerer godt. Verona har en Antarcite Dickinson-ovn. Sten har rengjort filter/brennkammer. Nå er den klar for en ny sesong. Det er kaldt her (26. april, red. anm.) Det snødde litt i går, is på båten om morgenen og minus en grad ute.

Sten gjør båten vårklar_red
Verona klargjøres fra vinterstormen: Selv om alle forholdsregler ble gjort i høst, hadde vintertrekket over båten revnet og gått i filler. Gode båtnaboer hadde trådd til og skalket det som måtte av luker og slikt. Nå har Inger Johanne og Sten tatt vårsjauen på «Verona», som er klar for videre ferd mot Svartehavet.

Begge ankervinsjene er testet. Skulle noe skje på Rhinen, må de være klare. Turistbåtene kommer og går hele dagen i tillegg til annen nyttetrafikk, som går hele døgnet. Vi gleder oss til videre ferd ned til Bonn og Koblenz. En avstikker inn på Mosel er lagt inn i seilingsplanen.

Dickinson_red
Rengjort og klar: De har hatt kuldegrader på første del av turen og de skriver: – Verona har en Antarcite Dickinson-ovn. Sten har rengjort filter/brennkammer. Nå er den klar for en ny sesong.

De skriver videre at det kan være vanskelig å laste opp bilder, og nettet går veldig tregt. Bare 2G og så vidt det går å skrive. Utstyret ombord fungerer optimalt. GPD/plotteren er super! AISen også, men forholdene mot MarineTraffic er ikke optimale hele veien. Det er ustabilt i innlandet.

Dette er hva vi fikk med før vi går i trykken fra Inger Johanne og Sten Stensen fra Lier, som fortsetter sin opplevelsestur nedover på kanalene i Mellom-Europa. Vi har fått vite at de under vinteren har lest mye om steder de ønsker å besøke langs kanalene. Avstikkere blir tatt, og de velger å stoppe og ligge noen dager der de ønsker å få med seg atmosfæren og attraksjonene underveis.

Stensen sluser_red

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2016, og er skrevet av Astor

Endret: 21.05.2020