Blåser liv i velkjent merkevare

Duoen Reidar Gjølstad og Christoffer Haarbye har bak seg nesten et liv i båtdesign og produksjon – og har tatt fatt på sin største utfordring – å treffe alt fra brannvesenet til generasjon Z.

Helt siden 1995 har Rotostøp på Gressvik i Fredrikstad produsert River-båter i totalt over 10 000 eksemplarer fordelt på modellene 290, 350 og senere 420. Fra samme lokaler utvikles nå River-båter for ungdom og nye brukere, like mye som til hobbyfiskere og yrkesbruk – og Reidar Gjølstad og Christoffer Haarbye har store ambisjoner. De to kjøpte Rotostøp sent i 2018. I ryggraden har de blant annet erfaring fra produksjon og utvikling av Hydrolift, med omtrent tyve år i båtbransjen hver.

IMG_2145
River 350 XR |blæk| og River 350 VIP Gold er et resultat av Reidar og Christoffers nye tankegang.

– Det ligger mye lidenskap bak dette. Vi er engasjerte i bransjen og innen materialer, og da vi fikk muligheten til å kjøpe produsenten så vi at timingen var riktig. Dessuten tror vi at bakgrunnen vår kan tilføre River noe nytt og spennende, forteller Gjølstad.

Annonse

– Vi er begge engasjerte i båtbransjeforbundet Norboat, der vi hvert år i ti år har blitt vitne til at ungdomsbåtsegmentet er fallende. En del av vår idealisme går på å snu trenden og utvikle ungdomsbåter som både er tøffe og tilnærmet vedlikeholdsfrie, supplerer Haarbye.

IMG_0320
River rotasjonsstøpes i polyetylen. Materialet er «seigt», har god bruddforlengelse – og tåler en støyt.

Satser miljø

I dag produserer River fortsatt de populære modellene 290, 350 og 420, og allerede ser vi resultater av hvordan Reidar og Christoffer tenker. I tillegg lanserte River i 2020 sitt nye flaggskip – River 460, etter at de kjøpte Ibizas tiltenkte innstegsmodell. Nå går det også i flere fargevalg for kunden, og i fjor ble River 350 VIP Gold og 350 XR |blæk| lansert – med tilpasset fargevalg og ekstrautstyr som lanterner, targabøyle, kartplotter og USB-uttak. Skrogene til de tre modellene er en slags hybrid mellom katamaran og v-bunn, hvilket gjør at de både er stabile, har lav planingsterskel og tåler litt sjø.

– I tillegg selger vi på rimelig båthold. En River 290 koster for eksempel fra 17 000 kroner og nesten ingenting å holde vedlike gjennom et år, forteller Gjølstad.

Vi ser at vi treffer en ny nerve spesielt blant ungdommen. Det er der lidenskapen vår ligger nå.

Målet på sikt er å kunne utvikle helt nye båter fra scratch. – Vi ser at vi treffer en ny nerve spesielt blant ungdommen. Det er der lidenskapen vår ligger nå.

Når Christoffer og Reidar skal fri til miljøbevisst ungdom har de dessuten flere ess i ermet. – Båtene er 100 % resirkulerbare og vi jobber nå med å dokumentere miljøregnskapet og karbonavtrykket til produksjonen og en båt, blant annet i samarbeid med Høyskolen i Østfold. Vi bruker blant annet norsk miljøvennlig strøm til produksjonen, og båtene kan utstyres med elmotor, forklarer de to engasjert.

IMG_0392
Båtene bakes i en form med polyetylen-pulver.

Til utlandet

River har historisk sett ikke vært noen stor eksportvare, men det har også duoen lyst til å gjøre noe med. Lista over forhandlere teller i dag 65 fordelt på blant annet Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Nederland, England, Irland, Hong Kong, og jobber nå mot USA og Russland. Og da er det ikke bare ungdom som står på kundelista. Både yrkesbruk, hyttefolk og jakt og fiske er blant målgruppene, noe duoen møter ved å lage spesialtilpassede varianter av båtene for ulikt bruk.

I produksjonslokalene på Gressvik «bakes» båtene i to rotasjonsovner. Den største av dem kan ta inntil 6 meter lange båter eller moduler. Her jobber fulltid totalt 5 personer i tillegg til at en lærling nylig har tatt fagbrev ved bedriften.

Endret: 08.07.2020