Far & sønn med lang bransjeerfaring

Far og sønn Thu i Moss har over tretti års bransjeerfaring – og kan ikke tenke seg noe annet enn å drive med båt.

Mårten (60) og Mats (31) Thu har nettopp lagt bak seg den beste sommeren i manns minne, og nylig kommet hjem fra forhandlermøte med kollegaer i Yamaha-systemet. Flere spennende nyheter fra både Yamaha og Yamarin gir gode utsikter for kommende sesong. Moss Båt og Motor ble stiftet i 2012, først med bruktbåtsalg – og senere med båtmerket Sandström og siden 2016 som forhandler for Yamaha, Yamarin og Yamarin Cross.

Båt handler om følelser, fritid og er lystbetont

Større og dyrere

– Jeg har riktignok lengre erfaring fra båtbransjen. I 2000 begynte jeg i Yamahasenteret her i Moss der jeg blant annet fikk ansvaret for å bygge opp Yamarin-salget i distriktet. Det ble en veldig flott tid – og en hyggelig kontrast til livet som driver av en Esso-stasjon. Båt handler om følelser, fritid og er lystbetont – og er noe jeg har drevet med på fritiden i mange, mange år, forteller Mårten Thu. Han beskriver jobben i båtbransjen som travel.

IMG_9886_red
Båtene fra Sandström har fulgt Mårten siden han startet Moss Båt og Motor.

– Det er høygir i sesongen og litt roligere i vintermånedene. Da er alt som det skal være. Du må være ganske interessert for å holde på i denne bransjen, for det er ganske krevende. Det kommer stadig nye båter, motorer og teknologi, så en skal følge med. Vi er blant annet på kurs og forhandlermøter for å holde oss oppdaterte. I tillegg stiller vi på de store, nasjonale båtmessene Sjøen for Alle og Båter i Sjøen, sier Thu.

En av nyhetene forhandleren presenterer for 2019, er den nye Yamarin 88 DC, som leveres med 300 og 350 hk. – en båt til langt over en million kroner, og som Mosseforhandleren allerede har solgt tre eksemplarer av. – Det etterspørres stadig større båter, med mer utstyr og større motor på hekken. Vi merker også oppsvinget til vannscooterne og selger et titalls Yamaha vannscootere årlig. Med introduksjonspris fra 95 000 kroner for en bra vannscooter er det blitt mer oppnåelig for mange, forteller Mårten.

Annonse

Punktlighet

I dag driver han Moss Båt og Motor sammen med sønnen Mats – og har to kollegaer på salg og verksted. Far og sønn har lang erfaring i båtbransjen – ja til sammen over tretti år. – Vi må være hands on hele tiden. Punktlighet og service er helt sentralt når du driver båtbutikk, så her må alle trå til der det trengs. Vi jobber med det lokale markedet og mot hytteeierne, både her i Mosseregionen og mot Son og Drøbak. Sesongen er kort, så vi må levere til tiden og ikke 14 dager senere enn avtalt. Derfor har vi heller ikke mål om å bli størst, forteller han.

Ved siden av nybåtsalget er bedriften Norboat-autorisert båtmegler, driver Yamaha motorverksted og gjør enkle gelcoatreperasjoner. For kundene tilbys vinteropplag og «nøkkelferdig» båtliv, som har vært i vinden de senere årene. – Budskapet er å ta vare på det man har og følge opp service. Det er dumt å være gjerrig, for vi ser at bruktbåtkundene etterspør servicehefte og er opptatt av hvordan båt og motor har blitt holdt – i større grad enn tidligere.

IMG_9883_red
Erik Haikalis er like allsidig som de andre som jobber hos forhandleren. Her skal kunden få båt til rett tid.

I utstillingslokalet like ved E6-en har gjengen åpent både på hverdager og lørdag – og her vises ti-tolv båter til enhver tid. – Mange vet hva de vil ha før de kommer inn i butikken, mens andre er ute og sonderer markedet. En god prat med en kyndig båtselger kan uansett lønne seg. I tillegg vil jeg oppfordre folk til å bruke vinteren – for spesielt nyhetene blir fort revet bort. Vi merker allerede etterspørselen for neste sesong og er optimistiske når vi nå gjør innkjøpene, avslutter Thu.

Artikkelen sto på trykk i Båtglede øst 2018

Endret: 08.07.2020