Verkstedtips og sommerminner fra forhandlere

Vi har tatt turen rundt i Østfold for å møte noen av de hyggelige folkene i den lokale båtbransjen. Vi har spurt dem om hva du bør gjøre med båten din nå på høsten, under vinteren og frem mot ny sesong neste år. Vi har også mimret litt tilbake på en fantastisk sommer og artige opplevelser.

Fuglevik Båtservice

Hvordan har sommeren vært?

Det har vært en veldig bra sesong. Folk har brukt båtene sine mye og det har blitt mange motortimer. Vi har ikke hatt veldig mange kunder med grunnstøtinger i hittil, og de fleste tegn på skader avdekker vi når vi tar opp båtene nå. Da er det mange som vet at de har vært borti noe, og blir ikke overrasket om det skulle være en liten skade når vi tar den på land.

 

Har dere noen høstkupp?

Vi har noen båter igjen hos oss. Nå er jo også fiskesesongen snart i gang, så vi har modeller vi kan vise frem og selge utover høsten som passer til dette. Vi har også noen skjærgårdsjeeper på lager. Her kan du gjøre et godt kupp og spare fra 10-50 tusen, avhengig av prisen på båten.

 

Har dere noen verkstedtips til båtfolket før båten skal i opplag?

Rydd i båten før du setter den i opplag. Det er også lurt å få gjort en liten vask med høytrykkspyler. Det du gjør nå, får du igjen til våren, forteller Tore Karlsen i Fuglevik Båtservice. Jo lenger du utsetter det, jo større jobb får du til våren.

Alt som blir utsatt av service, reparasjoner, bestilling av deler, vasking og vedlikehold kan bli stress på våren. Særlig når mai-måned begynner, da er kapasiteten vår fullbooket. Det er derfor lurt å bestille dette nå på høsten og utover vinteren.

Finner du en feil nå er det lurt å ta kontakt med forhandler nå på høsten slik at vi kan bestille opp deler og få dem i tide.

Har du en motor som er innenfor garantitiden, bør du oppsøke en autorisert forhandler slik at du ikke mister denne garantien og for at den skal holde lenger. Her er det forskjellige intervaller på forskjellige type motorer.

Selv om du ikke har brukt båten så mye, bør du ta en service eller sjekk om alt er i orden. Det er mange som tenker at det ikke er nødvendig når du bruker båten lite, men salt og møkk er der uansett.

IMG_5584
Tore André Karlsen tar oss med inn i utstillingshallen. Her ligger det masse båter du kan komme å se, ta og føle på, blant annet Nordkapp 605 Noblesse.

Hva bør vi passe på gjennom vinteren?

Fuktighet! Tau, håndkler, puter osv. kan være fuktige. Plasser noen fuktballer rundt omkring i båten. Sjekk om du har rester av mat noe sted slik at ikke skadedyr kan komme. Husk å følge med på båten din hvis du har dekket den til med presenning. Følg med på værmeldingene og helst sjekk en gang i uken.

Har du båten på vannet så husk å frostsikre motor og steng vannsystemer slik at dette ikke fryser. Har du en åpen båt med selvlenser må du jevnlig sjekke slik at det ikke fryser eller legger seg skitt og møkk i rørene.

 

Oppgraderinger vi kan gjøre?

Mer motordata blir kjørt gjennom plotteren, og vi ser at flere ønsker å vise dette sammen med navigasjon og andre ting. Kunden ønsker da en større skjerm hvor de kan dele opp de ulike funksjonene slik at de kjører samtidig. Mye interessant som skjer på den fronten og verdt å følge med på! Vi har også mye oppgraderinger på varme i båten, samt landstrøm.

Har du båten på vannet så husk å frostsikre motor og steng vannsystemer slik at dette ikke fryser. Har du en åpen båt med selvlenser må du jevnlig sjekke slik at det ikke fryser eller legger seg skitt og møkk i rørene.

Noe vi kan gjøre før neste sesong?

Sjekk batterier, styring, propell, lanterner, olje og ulike vesker. Etterse båten din etter at den har stått i opplag. Det er ikke dumt å starte motoren på land med kjøreklokker for å se om motoren går rundt. Vi har kunder som opplever at styring sitter fast når de akkurat har satt ut båten sin. Dette kan komme av at båten har stått lenge uten bruk. Med helt elementære ting kommer man veldig langt!

 

Noe artige historier fra kunder?

Det er alltid noen historier, men ikke alle er like spennende. Det er klart når vi skal levere en ny båt, og det første kunden spør etter er: «Hvor er bremsen?». Da er det klart at vi i hvert fall må gå en ekstra runde gjennom båten før vi føler oss trygge på å levere den til en ny båteier, smiler Tore.

De fleste kundene vet hva de skal ha når de kommer hit. De har bestemt seg for hvilken båt de ønsker. Det vi ofte gjør når de kommer hit, er å bestemme hva slags ekstrautstyr kunden skal ha med. Vi hadde en kunde som kjøpte en Sting 730. Når han først kom skulle han ikke ha noe ekstrautstyr, men da han dro herifra, ville han ha båten fullt utstyrt. Det kom et ønske annenhver dag om hva han måtte ha med.

Annonse

Leeres Motorsport

Hvordan har sommeren vært?

Vi sitter på kontoret til Kurt Leere. Kaffekoppen er klar og det minker ikke på arbeid selv om høsten banker på døra. Det er kunder som kommer inn døren med jevne mellomrom mens vi setter oss ned for å ta en prat om hvordan sommeren har vært. – Vi må jo få lov til å si at denne sommeren har vært fabelaktig. Både med vær og vind. Folk har fått brukt båtene sine ordentlig. Vi har godt salg, men vi tror utviklingen virkelig kommer neste år, hvor folk skal oppgradere eller kjøpe seg ny båt for å benytte sommeren i Norge. Vi har hatt litt dårlig vær de siste tre årene, men nå husker folk hvordan denne sommeren har vært og ønsker å være hjemme, bruke båt og kose seg på sjøen i varme Norge. – Folk dro til Spania for å kjøle seg ned, skyter Jarl Engebretsen, som jobber med båtsalg og verksted, inn fra sidelinjen mens vi mimrer.

– De siste fjorten dagene har vi hatt en del etterspørsel på båter og vi har allerede mottatt bestillinger på nye båter til neste år, forteller Kurt.

Det har blitt flere brukstimer på båtene i år som igjen gjenspeiler at det har vært mer pågang på verkstedet i sommer enn de forrige årene. – Det hender det kommer et fjell i veien, humrer Jarl.

IMG_4220
Jarl Engebretsen og Kurt Leere i Leeres Motorsport sitter på mye kunnskap om båt.

Noen artige historier fra sommeren?

Vi opplever stadig noen historier og artige båtkjøp, men det har vært mye å gjøre i år, så det er ikke alltid lett å huske. – Hører jeg en hit, så er det ofte jeg glemmer den dagen etter, smiler Kurt og ler. Humøret til guttene er det ikke noe å si på mens vi prater båt.

– Vi hadde en mann i fjor som dro helt fra Scotland for å kjøpe en liten jolle hos oss. Han skulle ha en liten River 350. Han kjørte gjennom hele England, tok fergen til Frankrike og kjørte videre til Leeres Motorsport i Fredrikstad. Han skulle ha den båten og han fikk ikke tak i den på de Britiske øyer. Jolla var C-sertifisert, noe han skulle ha. Denne skulle brukes som lettbåt til en litt større båt, forteller Kurt. Turen koster jo mer enn båten, humrer Kurt og Jarl. En veldig hyggelig kunde som nylig hadde kontaktet Leeres igjen for å kjøpe åregafler til båten.

 

Har dere noen høstkupp?

Vi har båter du kan få noen gode høstkupp på. Det er fult mulig å spare penger på båt nå i høst. HR-båter har vi gode høstpriser på, og her kan du spare penger. Hvor mye kommer an på prisen på båten, forteller Kurt.

Har dere noen verkstedtips til båtfolket før båten skal i opplag?

Jarl hos Leeres Motorsport forteller hva du kan gjøre før opplag. Han forteller at motorfabrikkene vil at du skal bruke tilsetningsstoffer i bensinen. Hvis du skal kjøre litt til med båten før du tar den opp, er det lurt å fylle på med dette i tanken under siste fylling før den går i opplag. Jarl henviser til en 355 ml flaske med Quickstor som kommer fra Mercury sin utstyrsavdeling, som heter Quicksilver. Dette gjør at motoren er mer forberedt på å stå lagret på vinteren. En slik flaske holder til ca 250 liter bensin. Den hjelper med å smøre alle injektorer og hele bensinsystemet. Veldig lurt for de som har et lukket motorsystem hvor vi ikke kommer til.

Det er også viktig å tømme båten for ting som kan trekke til seg fuktighet. Lagre alle ting på et tørt sted. Ta vekk puter, tauverk, vester osv. Båten bør være tørr før den pakkes inn slik at du ikke får jordslag. Det er lurt å vaske tau slik at disse holder lenger. Bruk gjerne en balje eller gjør det i dusjen.

Husk å frostsikre båten. Tøm septiktanker, vanntanker osv. Det er veldig kjedelig å komme på våren og se at septiktanken har lekket ut i hele båten fordi den har fryst og sprukket.

En annen ting det også er lurt å huske på når du selv ordner med båten når den ligger i opplag, er god gjennomlufting. Ikke pakk båten for tett, og sett ut luftavfuktere rundt i båten. Dette kan være små baller i en liten boks som du for eksempel får kjøpt på Biltema.

Batterier er det også lurt å sjekke. De tåler å stå ute, men husk å topp-lade dem før lagring og at det ikke er koblet noe til dem som tapper strøm. Batteriene kan da stå ute i hvilken som helst kulde, det er ikke noe problem, sier Jarl.

Det å grovvaske båten er også lurt å gjøre før den settes bort til opplag. Få bort den verste møkka.

Noe vi kan gjøre før neste sesong?

Det er kjekt å bruke tiden på vinteren til å gjøre vedlikehold av båten. Hvis du har dører som kan pusses så gjør dette når du har god tid slik at ikke alt kommer på en gang til våren. Lurt å gå over bevegelige deler med litt CRC for smøring.

Feil med diverse komponenter i sensommeren/høst bør du fikse på vinteren, slik at du ikke gjør dette rett før sesongen starter. Det koker i båtbransjen i mai-måned, og leveringstid på en rekke tjenester kan være 5-6 uker. Det er da bedre å gjøre dette på vinteren hvor leveringstiden er kortere og vi har bedre tid. Komponentene har akkurat de samme problemene på våren til neste sesong som den hadde når den ble satt til lagring, forteller Jarl med et smil om munnen.

Annonse

Skjebergkilens Marina

Har dere noen verkstedtips til båtfolket før båten skal i opplag?

Ola Thorvaldsen tar oss godt imot på Skjebergkilens Marina hvor han er båt- og salgsansvarlig. Han startet som sommervikar for noen år siden og har senere jobbet seg oppover og stortrives i båtbransjen. – Jeg har verdens beste kontor, bare se på dette, sier Ola og viser havneanlegget og leden ut fra marinaen.

Vi spør om han har noen tips til båtfolket før båten går i opplag. – Det er viktig å få puter, vester, og alt av ting du bruker ut av båten. Lagre dette tørt. Da er det størst sjanse for å ikke få jordslag gjennom vinteren. Det er lurt å ta service på motoren og eventuelt drev hvert år.

Spyl av båten under for groe. Du kan også stoffe båten før den kommer i opplag. Bunnstoff har blitt veldig bra og holder lenger enn før. Det er ikke noe problem å stoffe båten nå, for så å bruke den igjen til året. Vi har flere kunder som har begynt med dette.

Skjermbilde-2
Ola Thorvaldsen rett utenfor kontoret. Må si oss enige med Ola, dette er en helt utrolig fin arbeisplass.

Husk å lade batteriene gjennom vinteren slik at de ikke blir ødelagt.

Det er lurt å ta opp dreggtau for å vaske dette rent for salt og tangrester. Vi har ofte båter hvor dreggtauet ligger urørt etter en sesong og gjennom vinteren. Disse rommene blir ofte svært møkkete.

Har du litt større båt er det lurt å sjekke alle vannsystemer og sikre dette for frost. Har du båten på land er det viktig å ha god lufting gjennom vinteren og at du følger med på været slik at du kan sikre båten ekstra godt hvis det blåser mye eller har kommet mye snø.

Sjekk også bukkene båten står på om de står godt. Tæle i bakken kan forandre underlaget litt.

Har dere noen høstkupp?

Vi har en del båter som er lagt ut på Finn.no, så det er mye gode høstkupp ute nå. En flott tid for å kjøpe seg båt. Vi selger til lageret er tomt! Vi har en del Sting-båter som du kan gjøre et godt kjøp på. Man kan spare helt opp til 40.000,- kr på et høstkupp.

 

Hvordan har sommeren vært?

Sommeren har vært helt fantastisk. Vi har hatt mye å gjøre, og vi nådde fjoråret i midten av juni, så her har det vært full fart. – Når været er så bra, så skal folk ut i båt og bruke den mye, forteller Ola.

Vi har merket at det har vært flere folk som har kjørt på skjær og benyttet seg av servicedelen vår. Det er en dame inne i Karlsøysundet som har telt antall båter som har gått på et skjær rett utenfor der hun holder til. Hendelsen kan vel kanskje tenkes å være noe lik den man kan se i filmen, SOS Selskapsreisen, til de som har sett den.

Noen historier fra sommeren?

Det er alltid noen kundehistorier vi kommer over i løpet av sesongen. Men en jeg husker godt var da en båt mistet akselen rett utenfor Skjebergskilen, ved Singløya. Når det skjer, tar man inn mye vann. Det var flaks at redningsskøyta lå under Svinesundbroen, slik at det var kort vei. Det var en familie om bord i båten, så det var nok en litt ekkel hendelse for de involverte. Redningsselskapet fikk tettet hullet, startet med lensing og tauet dem inn. Trolig har de truffet noe i vannet. Det viktigste var at alt gikk bra og ingen ble skadet.

 

Tips til folk som ligger ute om vinteren?

Sørg for at det er isfritt. Ligger du i boblehavn så trenger du ikke å tenke på dette. Du kan også få kjøpt en is-propell som du kan legge under båten hvis det ikke er boblehavn. Båten har det fint på vannet om vinteren. Relativt jevn temperatur gjennom døgnet og båten takler det nesten bedre enn å være på land. Groe kommer når det er varmere i vannet, så det vil ikke være mye av dette selv om båten ligger ute hele året. Det kan være forskjell på ulike steder du ligger, men det skal ikke gro mye frem til våren, forteller Ola. Husk å sikre vannsystemer slik at det ikke fryser!

Annonse

Skjærhalden Marina

Har dere noen verkstedtips til båtfolket før båten skal i opplag?

Når vi ankommer lokalene til Skjærhalden Marina på Hvaler, er det minst 4-5 personer som står utenfor i hver sin båt og jobber. Spyling, bytting av deler og service blir gjort på båter som nå skal til opplag. På kontoret sitter Christopher Jensen, og han har gjort seg opp noen tanker rundt hva som er viktig å huske på for en båteier nå om dagen.

– Bruk et autorisert verksted når man tar service. Motorer i dag har blitt mye mer kompliserte i forhold til hvordan det var tidligere. Det er ikke lenger bare fire tennplugger, et bensinfilter og noen anoder, forteller Christopher og trekker på smilebåndet. I dag er det diagnose gjennom datamaskiner og programvarer som de autoriserte verkstedene har den rette kunnskapen til å utføre på de nye motorene. Gjør du det hos de som kan den, beholder du garantien og du får et sikrere båtliv. Hvis du vil være sikker på å få servicen som trengs for å holde motor og båt i best mulig stand, går du til de som har verktøyet og kunnskapen, sier Christopher.

IMG_9884
Christopher Jensen har full fart på anlegget som ligger på Sandbakken. Her gjør de service på båtene og siste rengjøringen før de går til opplagsplassene.

Hvis du har en henger må denne jekkes opp når det står med båt gjennom vinteren. Den har ikke godt av å stå med vekten på hjulene under opplagsperioden. Pumper på bremsesystemer, spesielt vaier, bør smøres. Sjekk også håndbrekket før du kjører båten på våren igjen slik at dette ikke sitter fast. Spyl av hengeren for salt for å minke rust.

Kalesjen bør vaskes og impregneres, samt lagres tørt. Husk å ikke brette eller rulle den slik at vinduer blir krøllete og skarpe kanter. Så lenge den er tørr og brettes riktig kan den lagres sammenrullet.

Husk å tømme båten for ting slik at den ikke får skader. Alt fra ting som ruster og kan lekke. Ellers er det å lagre alle ting tørt hjemme. Har du en litt større båt er det lurt å tømme septik- og vanntanker før den skal i opplag.

For å forebygge tyveri er det da lurt å vise at det er aktivitet på opplagsplassen. Ta en titt på båtene som er der eller legg den neste turen din innom båthavna for å skape litt aktivitet.

Har dere noen høstkupp?

– I disse dager er det messetilbudet fra Båter i Sjøen som selger. Vi var representert på AMT og Brig hvor vi har meget gode høstpriser. Her er det fortsatt mulighet til å gjøre et godt kjøp. Populære modeller nå er AMT 190 BR og Brig Eagel 650, forteller Christopher.

 

Noen historier fra sommeren?

– Vi har ikke noen spesifikke enkelthistorier, men vi har en rekke båtbrukere som under sesongen får skader på båten sin. Mange av disse pleier å dempe skadene litt ved f.eks å si at kun propellen har fått seg en trøkk når de ringer, og etter å ha sett på skadene kan vi konstatere at også undervannshuset er skadet, sier Christopher.

Tips til båtfolk gjennom vinteren?

Et tips til hva folk kan gjøre på opplagsplassen er å ta seg en tur innom jevnlig. Dessverre er det slik at på denne tiden av året er det høysesong for tyveri. Vi har ikke mye av dette selv, men i nærheten av oss ble det forsøkt stålet to påhengere. For å forebygge tyveri er det da lurt å vise at det er aktivitet på opplagsplassen. Ta en titt på båtene som er der eller legg den neste turen din innom båthavna for å skape litt aktivitet. Dette kan være med på å gjøre området mindre attraktivt for folk som ønsker å stjele. Et fint tiltak for lokalsamfunnet som jeg anbefaler alle å være med på, sier Christopher.

 

Hva kan man gjøre før neste sesong?

– Det er lurt å sjekke oppdatering på kart og kartplotter. Dette kan vi gjøre for kundene også hvis de ønsker det.

Om du vurderer å kjøpe ny båt kan det være smart og gjøre dette nå. Her hos oss spanderer vi servicen og opplaget på innbyttebåten hvis du bestiller ny båt nå på høsten. Du er også sikret å få levert båten til ønsket tid og med ønsket utstyr, i motsetning til om du skulle bestilt den på våren.

Artikkelen sto på trykk i Båtglede i 2018, og er skrevet av Kristian Gjellestad

Endret: 08.07.2020
Tagger: Høstbåtliv